Køreregler.

Sikkerhed frem for alt

Organisering:

Mødested p-pladsen ved Svendborg Gymnasium – fast køredag tirsdag og torsdag kl. 16.30 frem til sommertid og derefter kl. 17.00 og søndag kl. 09.00. – Se kalender.

Klubbens Facebook side bruges til at organisere grupperne på forhånd, og alle medlemmer kan slå grupper op, også uden for de faste køretider. Bestyrelsen vil hjælpe hvor den kan.

Holdkaptajn:

Det er en god ide at have en vejkaptajn, men det er alles ansvar at køre sikkert og forsvarligt!

Køreregler:

Generelt:

Vi kører max 12 personer i hver gruppe, men bestyrelsen anbefaler af hensyn til sikkerheden at der oftere køres i mindre grupper på 8 og endnu bedre 6 personer.

I gruppen er det ikke i strid med færdselsreglerne at køre to ved siden af hinanden, men kun når færdslen og oversigtsforholdene tillader det.

Der skiftes ikke plads ved at de forreste slår ud på vejen, det er alt for farligt. Man kører i stedet frem og ind i siden, og lader sig overhale.

Udover færdselssikkerheden skal der tænkes på signalværdien over for det øvrige samfund ved at fylde for meget på vejen, ikke mindst i byen. Det fjerner goodwill og skaber vejvrede at køre uovervejet.

Træning i sammenfletning til 1 og 1 (lynlås), øves ved hver given lejlighed.

Der gives melding om farlig trafik eller huller/hindringer på vejen. Meldingen gives altid videre til hele gruppen. I vinden er det umuligt at høre hvad de forreste eller bagerste melder, hvis ikke det gives videre. Derfor er håndsignaler også gode. Lær meldingerne af de erfarne i klubben.

Eksempler på meldinger:
”Se op”, ”se op i højre”, ”forfra”, ”bagfra”, ”1 og 1”, ”èn ned”, ”hul”, ”grus”, ”sten”, ”fri”, ”stopper”, ”opsamling” ctr. ”vi er her”. Afgiv helst kun melding ved muligt farlige situationer, så der ikke opstår unødig uro.

Gruppen efterlader aldrig en rytter uden det er efter rytterens eget ønske. Det er som rytter på samme måde dårlig stil at forlade en gruppe uden at give en melding om det, for eksempel til vejkaptajnen.

Opvarmning: Her køres der Snejbjergskift. Se evt dette link Snejbjerg-skift. Skiftet kan sagtens bruges til hårdere træning også, det er det sikreste skift.

Sidevind: Her kommer gruppen let til at fylde for meget på vejen. Det kan for eksempel undgås ved at lave flere vifter lige efter hinanden, eller endnu bedre ved at køre i mindre grupper, og så kompensere ved at køre en lidt kortere tur.

Spurter: Du skal altid tænke på sikkerheden før du spurter på bakker og ved skilte. Pas på med opsamling af gruppen på toppen af bakke eller lige på den anden side, der kan være dårlig oversigt. Det er bedre at trille til alle er samlet igen.

Hvad vej skal vi? Når der meldes en retning til næste kryds, skal de forreste ryttere med hånden vise vejen, så alle ved at meldingen er hørt. Er der intet meldt bestemmer forreste rytter retningen.

Standsning: Når der stoppes for pause eller punktering signaleres stop og farten tages langsomt af, ikke noget med klodsning af bremserne midt i en gruppe, medmindre der er alvorlig fare. Ved ophold står alle gruppens medlemmer i samme side af vejen.

Affald: Du tager altid folien fra bars og gels med dig hjem.